Forum APRS Polska

APRS => Ogólne => Wątek zaczęty przez: SQ4CCR w Sierpień 08, 2009, 12:08:09 LOC

Tytuł: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4CCR w Sierpień 08, 2009, 12:08:09 LOC
Witam Wszystkich.
Wczoraj latałem z APRS w szybowcu. Lot trwał ponad pięć godzin. Ramki z lotu do wglądu (Wiecie gdzie). Dzięki za wsparcie dla Krzyśka SQ4LWO (też pilot uczeń) i Marka SQ4FAF (przyszły pilot). Mało oddzywałem się na foni bo chciałem wykonać zadanie (pięć godzin lotu ). Udało się i jest super. Jeszcze tylko zrobię przewyższenie 1000 m i mogę lecieć na przelot. Wtedy ślad na APRS będzie ciekawszy bo to może być walka o przetrwanie a konkretnie o utrzymanie się.
Latam też na paralotniach więc czasem jak Zobaczycie że coś wolno się poruszam to właśnie może być paralotnia. Profilu (ikonki) nie zmieniam bo mam Open Trackera. Czasem może być jakiś lot samolotem. Niestety nie jestem w stanie wcześniej podać informacji o moich zamiarach lotniczych. Mam zdięcia ze sprzętem w szybowcu więc w wolnej chwili je tu "wsadzę" lub podam link.
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sp4cmw w Sierpień 08, 2009, 12:15:46 LOC
Witam pięknie,

Przed chwilą zdjęłem moją czapkę z głowy...
Świetna wizualizacja przelotów, mnóstwo punktów.
A jak strona techniczna eksperymentu?

Pozdrawiam pełen uznania!
- Henryk
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4CCR w Sierpień 08, 2009, 12:50:53 LOC
Odnośni sprzętu to :
1 Radio VX-1 (okoł 50 mili watów mocy i orginalna antena)
2 Open Tracke
3 GPS rikaline
4 akumulatorek 12V 1,3 A/h
Wszystko luzem zainstalowane ( wciśnięte) w kieszonki na mapy i inne szpargały niezbędne do lotu.
Mam zdięcia, ale jak pisałem podeślę je tu w innym terminie.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ5LTL w Sierpień 08, 2009, 14:29:05 LOC
No to pięknie!
A to co?.. FAFikowi mało jazdy na ziemi?? Niedługo w kosmos będzie chciał!
He he - a mam jeszcze takie pytanie. Gdzieś kiedyś była strona do oglądania "trasy", ale tak w formie 3D - może ktoś wie o co mi chodzi?

73!
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4CCR w Sierpień 08, 2009, 23:08:47 LOC
Parę zdięć z wcześniejszego lotu ( data na zdięciu). Tego dnia latałem z Krzyśkiem SQ4LWO. Na zdięciu widoczne jest radio ICOM T7H podłączone do Open Trackera. W ręku trzymam Yaesu VX-1 do robienia QSO/AM. Wczoraj było odwrotnie VX-1 robiło za APRS i spisało się świetnie . Pierwsza godzina lotu szła z większą mocą (około 0,5 Wata)., następnie  zminiejszyłam moc do minimum i też szło super.

(http://obrazki.elektroda.net/68_1249763274_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/68_1249763274.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/36_1249765449_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/36_1249765449.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/21_1249765561_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/21_1249765561.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/37_1249765590_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/37_1249765590.jpg) 
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4LWO w Sierpień 11, 2009, 01:52:39 LOC
W czasie swojego latania w tym sezonie, używałem VX8, zarówno do pracy aprs jak i fonią. Musze powiedzieć ze to radio nie jest zbyt ergonomiczne do takiej pracy. Chodzi o możliwość obsługi jedną ręką, co przy pilotowaniu ma duże znaczenie. Szybkie przełączanie się między funkcjami radia, szczególnie na krążeniu w kominie jest bardzo utrudnione. Klawisze na tyle ciężko się wciskają, że przytrzymanie przycisku funkcyjnego który jest z boku radia i jednoczesne wciskanie przycisku zmiany mocy to dla jednej ręki spore wyzwanie, zwłaszcza kiedy trzeba zrobić to szybko. Nie mówię już o regulacji głośności. Dzielenie tej funkcji razem z gałką zmiany kanałów nie jest w tym przypadku rozsądne. Może gdybym przypiął radio w jakiś sposób do nogi to obsługa byłaby łatwiejsza. Zdecydowanie brakowało mi "normalnego" radia.
W trakcie ostatnich lotów przeprowadziliśmy też inny eksperyment. Zabrałem do szybowca stare poczciwe FT51 z załączoną funkcją przemiennika crossband z 2m na 70 com. Informację o tym wraz z częstotliwościami umieściłem w status text. Niestety poza osobami wcześniej poinformowanymi nie było żadnej aktywności na przemienniku. Mimo że prowadziliśmy tam rozmowę z Macinem sq4ccr który latał w tym czasie drugim szybowcem (również z aprsem). Przy kolejnych lotach będę chciał ten eksperyment powtórzyć.

(http://obrazki.elektroda.net/21_1249948128_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/21_1249948128.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/28_1249948189_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/28_1249948189.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/33_1249948216_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.net/33_1249948216.jpg)
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SP3WBX w Sierpień 12, 2009, 23:46:45 LOC
...
W trakcie ostatnich lotów przeprowadziliśmy też inny eksperyment. Zabrałem do szybowca stare poczciwe FT51 z załączoną funkcją przemiennika crossband z 2m na 70 com. Informację o tym wraz z częstotliwościami umieściłem w status text. Niestety poza osobami wcześniej poinformowanymi nie było żadnej aktywności na przemienniku. Mimo że prowadziliśmy tam rozmowę z Macinem sq4ccr który latał w tym czasie drugim szybowcem (również z aprsem). Przy kolejnych lotach będę chciał ten eksperyment powtórzyć.

No prawdopodobieństwo, że akurat ktoś przeczyta taką informację zamieszczoną w statusie jest niestety bardzo małe w czasie takiego lotu.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4LWO w Sierpień 13, 2009, 01:12:07 LOC
No prawdopodobieństwo, że akurat ktoś przeczyta taką informację zamieszczoną w statusie jest niestety bardzo małe w czasie takiego lotu.
Zgadzam się, niestety na ostatnią chwilę była to jedyna możliwość puszczenia tej informacji w świat. Następnym razem postaram się wcześniej poinformować na forum.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SP1WSW w Sierpień 13, 2009, 12:19:26 LOC
Gdzieś kiedyś była strona do oglądania "trasy", ale tak w formie 3D - może ktoś wie o co mi chodzi?

Tak ja wiem.
http://k6ib.com/cgi-bin/aprs/trk3dfrm?call=sq5ltl-9
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sq2jam w Grudzień 20, 2009, 21:39:12 LOC
jako ciekawostka
ciekawy przelot min. na Polską


http://aprs.fi/?call=SM5SRR-7&mt=m&z=11&timerange=172800

zaobserwować można "pustynie" APRS-owe na terenie Europy południowej


Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ5LTL w Grudzień 20, 2009, 21:43:37 LOC
jako ciekawostka
ciekawy przelot min. na Polską


http://aprs.fi/?call=SM5SRR-7&mt=m&z=11&timerange=172800

zaobserwować można "pustynie" APRS-owe na terenie Europy południowej


Ciekawą to miał ścieżkę ;) WIDE2-6  :o
A najciekawsze jest to, że digi realizowały to skracając na wide2-5 ... itd :)
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sq2jam w Grudzień 20, 2009, 21:50:12 LOC

Ciekawą to miał ścieżkę ;) WIDE2-6  :o
A najciekawsze jest to, że digi realizowały to skracając na wide2-5 ... itd :)


tak to prawda sp2uv-15 "przeflancował" to na -5 ale już Igate brały to jako -6 z z tym, że nie są widoczne jako stacje które odebrały SM5SRR-7
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SP3WBX w Grudzień 21, 2009, 09:25:53 LOC
jako ciekawostka
ciekawy przelot min. na Polską
http://aprs.fi/?call=SM5SRR-7&mt=m&z=11&timerange=172800
zaobserwować można "pustynie" APRS-owe na terenie Europy południowej

Coś kiepskie prędkości jak na Boeinga 737.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ9IWE w Grudzień 21, 2009, 13:56:58 LOC
No tez mialem o tym pisac,po statystykach ledwno przekracza 200km/h  :-\
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ8ERB w Grudzień 22, 2009, 20:54:50 LOC
Wikipedia dla 737-800 podaje :
 prędkość startu - 290 km/h (155 - 160 kts.)
 prędkość lądowania - 270 km/h (145 - 150 kts.)
 prędkość przelotowa 0,74 Ma (780 km/h) - 0,78 Ma (823 km/h) (zależy od wersji)
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SP6VWX w Grudzień 22, 2009, 22:00:14 LOC
A może mgła była i wolno leciał ?  ;)
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ5AM w Grudzień 22, 2009, 22:45:56 LOC
Albo na dojazdówce leciał... wtedy nie można szaleć.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ5AM w Styczeń 05, 2010, 15:49:24 LOC
Kolejne lecącę dziwadło.... dość stała prędkość.
http://aprs.fi/?lat=48.9144&lng=20.3302&mt=m&z=10&timerange=10800
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ9IWE w Styczeń 05, 2010, 22:34:21 LOC
Nic w tym dziwnego, EA8CDT wystawil obiekt jak wiadomo obiekty prawdziwe byc nie musza  ;D
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4CCR w Czerwiec 15, 2011, 22:50:20 LOC
Witam. Dzisiaj trochę polatałem na szybowcu Junior. Wydawało się że będzie słaba termika (zalegał Cirrus) , ale było fajnie co jest odnotowane na serwerach APRSowych.
http://aprs.fi/?call=sq4ccr-7&mt=roadmap&z=11&timerange=21600 (http://aprs.fi/?call=sq4ccr-7&mt=roadmap&z=11&timerange=21600)
Sprzęt na pokładzie to
-OT2 (pierwszy raz testowałem z powietrza)
-Yaesu vx2 (około 100 mili watów)
-GPS rikaline x5
-akumulatorek 1,2 A/h (zasilanie OT2)

Działał tylko TX
Zrobiłem sporo łączności Via/AM. Chodzi mi po głowie by jeszcze w tym roku zainstalować OT2 z Germinem 350 w szybowcu.
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SP5RZP w Czerwiec 15, 2011, 23:19:00 LOC
Nieźle - chwilami było półtora km nad ziemią - to tylko pozazdrościć zasięgów no i widoków.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SP3LYR w Czerwiec 16, 2011, 00:48:52 LOC
Raczej nad morzem. A jak Janek SP9DSM, który doleciał na Tamę mówił, faktycznie potrzebna by była wysokość nad ziemią, ale jej w APRS nie mamy.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sq9nox w Sierpień 20, 2011, 22:06:08 LOC
Ja dziś miałem włączone VX-8 w silnikowej Cessnie 152 (aluminiowy kadłub, ale duże szyby), radio miałem schowane w kieszonce z tyłu fotela. Trochę pokręciłem się w okolicach lotniska w Sobieniach (okolice Góry Kalwarii), dość nisko - bo symulowane lądowania awaryjne - ale mimo to ramki były słyszalne dość daleko i GPS działał bez zarzutu. Odebrałem też dwie wiadomości z ziemi.

http://aprs.fi/?call=sq9nox-7&dt=1313798400&mt=roadmap&z=11&timerange=3600 (http://aprs.fi/?call=sq9nox-7&dt=1313798400&mt=roadmap&z=11&timerange=3600)

Kłopotem, który tu widzę, jest fakt że smart beaconing słabo się sprawdza przy większych prędkościach i kręceniu - ustawienia dobre dla samochodu dają w powietrzu rezultat w postaci nawet trzech ramek na minutę.

Łączności nie miałem niestety jak prowadzić, w przyszłości pokombinuję z dodatkowym panelem audio który pozwoli na chwilowe przepinanie słuchawek z radia lotniczego na amatorskie, niestety z czymś co da automatyczne przełączanie na radio lotnicze kiedy na nim pojawi się sygnał. Chyba, że ktoś ma już coś takiego opracowane? Na razie spotkałem się tylko z fabrycznymi rozwiązaniami wyciszającymi wbudowany odtwarzacz cd/mp3 w momencie pojawienia się sygnału na wybranym radiu.

73 de sq9nox /5
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SP3LYR w Sierpień 20, 2011, 22:29:55 LOC

Kłopotem, który tu widzę, jest fakt że smart beaconing słabo się sprawdza przy większych prędkościach i kręceniu - ustawienia dobre dla samochodu dają w powietrzu rezultat w postaci nawet trzech ramek na minutę.


Czas, który jest wpisany dla ustawień SmartBeaconingu jako 'Fast Rate', powoduje, że przy osiągnięciu prędkości wpisanej jako 'High Speed' i wyższych prędkościach, ramki nie będą częściej wysyłane niż czas 'Fast Rate'.
Drugi element, który może wymuszać emisję beaconów, to Corner Pegging. Tak więc przypuszczam, że ten element należałoby skorygować, bo brane są pod uwagę oba czynniki - skręt i prędkość. I tu chyba prędkość może mieć decydujący wpływ. Gdyby trudno było ustalić właściwy punkt dla Corner Pegging, to jest jeszcze dodatkowy element ograniczający emisję - 'Turn Delay', czyli musi upłynąć przynajmniej taki czas, aby pod wpływem Corner Pegging mógł zostać wysłany kolejny beacon.
Więcej http://www.aprs.pl/smart.htm (http://www.aprs.pl/smart.htm)

Swoją droga, track wygląda ciekawie. Choć jest dużo skrętów. Czy były to faktyczne skręty maszyny? Czy też doszły kolejne pod wpływem opóźnień w sieci?
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SP5RZP w Sierpień 21, 2011, 04:08:32 LOC
Czy były to faktyczne skręty maszyny? Czy też doszły kolejne pod wpływem opóźnień w sieci?

Ramki wchodziły głównie przez bramki w Piasecznie, Ostrowcu i nieskromnie wspomnę o mojej nowej zabawce omijając pewną bramkę w SP7  :D  , czyli powinno być na bieżąco.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sq9nox w Sierpień 21, 2011, 09:17:45 LOC
Czas, który jest wpisany dla ustawień SmartBeaconingu jako 'Fast Rate', powoduje, że przy osiągnięciu prędkości wpisanej jako 'High Speed' i wyższych prędkościach, ramki nie będą częściej wysyłane niż czas
[...]
Swoją droga, track wygląda ciekawie. Choć jest dużo skrętów. Czy były to faktyczne skręty maszyny? Czy też doszły kolejne pod wpływem opóźnień w sieci?

Będę musiał usiąść z ustawieniami VX8, może uda się znaleźć jakieś dobre rozwiązanie. Dzięki za sugestie. W sumie, przy takiej 'dochodzalności' ramek, to przy normalnym lataniu trasowym wystarczy jedna na 1-2 minuty, bez smart beaconingu. Pierwszy raz miałem radio na pokładzie, nawet nie wiedziałem czy schowany w głębi samolotu GPS odbierze sygnał. Ale wszystko działa ładnie.

Track jest mocno zakręcony prawidłowo - widać na nim ćwiczenia z awarii silnika i lądowanie w terenie przygodnym (ta mniejsza plątanina) oraz awarie silnika w kręgu nadlotniskowym (plątanina bardziej skupiona wokół niewidocznego na zdjęciach google maps lotniska).

73 de Łukasz sq9nox /5 (a wczoraj dodatkowo SP-KIA)

edit: niestety, vx8dr nie ma opcji ręcznego ustawiania parametrów smart beaconingu, są tylko trzy pre-selecty.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SP3LYR w Sierpień 21, 2011, 14:58:35 LOC

vx8dr nie ma opcji ręcznego ustawiania parametrów smart beaconingu, są tylko trzy pre-selecty.


Po wybraniu jednego z trzech pre-selectów należy użyć strzałki w dół lub w górę, aby kursor przeszedł do szczegółów. Gdy kursor znajduje się przy danym parametrze gałką wybieramy żądaną wartość.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sq9nox w Sierpień 21, 2011, 15:48:33 LOC

vx8dr nie ma opcji ręcznego ustawiania parametrów smart beaconingu, są tylko trzy pre-selecty.


Po wybraniu jednego z trzech pre-selectów należy użyć strzałki w dół lub w górę, aby kursor przeszedł do szczegółów. Gdy kursor znajduje się przy danym parametrze gałką wybieramy żądaną wartość.

O, super, nie zauwazylem tego. Dzieki :)

Lukasz
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sq2jam w Wrzesień 17, 2011, 22:17:13 LOC
http://aprs.fi/?call=sp9dsm-7&mt=roadmap&z=10&timerange=86400

Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4CCR w Maj 25, 2012, 12:27:33 LOC
Witam
27-05-12 na lotnisku w Olsztyn Dajtki (EPOD) odbedzie sie piknik lotniczy. Mam zamiar "powysylac" troche ramek z powietrza. Loty nad Olsztynem i okolica na AN-2, Koliber, Wilga, motolotnia i szybowiec Puchacz.
Sprzet: OT(starsza wersja) VX-2 i GPS Rikaline X5
Przepraszam za brak Polskich znakow.
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SO5AGT w Czerwiec 17, 2012, 08:37:02 LOC
Dzisiaj lece, mozna mnie sledzic :)
Jeszcze stary track wisi, ale od 9:30 UTC (planowany start) powinien zaczac sie odswiezac :)

http://aprs.fi/#!mt=roadmap&z=11&call=a%2FSO5AGT&timerange=43200

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ9IWE w Czerwiec 17, 2012, 13:23:32 LOC
Dzisiaj lece, mozna mnie sledzic :)
Jeszcze stary track wisi, ale od 9:30 UTC (planowany start) powinien zaczac sie odswiezac :)

http://aprs.fi/#!mt=roadmap&z=11&call=a%2FSO5AGT&timerange=43200

Pozdrawiam


Przydal by sie jeszcze SSID -11 i brak wysokosci  :P
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SO5AGT w Wrzesień 06, 2012, 09:01:26 LOC
Przydal by sie jeszcze SSID -11 i brak wysokosci  :P
Przeszukalem fora, dlaczego SSID -11, kiedy odpowiednia ikona jest juz ustawiona w TH-D72 - maly samolot?
Nie bardzo wiem dlaczego moj TH-D72 nie wysyla wysokosci (edycja: ha, zrobione, funkcja byla na OFF, nie zauwazylem jej).
Ostatni track:
http://aprs.fi/#!call=a%2FSO5AGT&timerange=43200
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ9IWE w Wrzesień 08, 2012, 12:58:29 LOC
Poczytaj o SSID.

http://forum.aprs.pl/index.php?topic=1548.0 (http://forum.aprs.pl/index.php?topic=1548.0)

A wysokosci nadal brak.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SO5AGT w Wrzesień 10, 2012, 11:40:14 LOC
Poczytaj o SSID.

http://forum.aprs.pl/index.php?topic=1548.0 (http://forum.aprs.pl/index.php?topic=1548.0)

A wysokosci nadal brak.
Nie znalazlem specjalnej funkcji SSID na TH-D72, ale ikona wlasciwa samolotu jest ustawiona. Rozumiem, ze kiedy latam to mam dopisac -11, do mojego znaku wywolawczego i to w zupelnosci wystarczy?
Wysokosc bedzie juz urzadzenie podawac, ale nie latalem od ostatniego tracku.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ9IWE w Wrzesień 10, 2012, 12:10:18 LOC
No tak to juz jest ze SSID trzeba dopisac  :P
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SO5AGT w Wrzesień 10, 2012, 13:09:24 LOC
Dzieki! Uprzedzam, w tym tygodniu podpisuje umowe na szkolenie do uprawienia ME (multi-engine). Minimum wykonam 6h na samolocie SP-TKT (Piper Seneca V).
Wzrosnie predkosc przelotowa :)

PS. Znaki umieszczam w StatusText, nie ma potrzeby wysylania do mnie msg-ow z zapytaniami o znak. Taki otrzymalem podczas ostatniego lotu, odpisalem wyjatkowo :)

fotki SP-TKT:
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/220865_4473676158084_1124835490_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/394180_376552129082055_1080765100_n.jpg
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sq9nox w Wrzesień 10, 2012, 14:34:52 LOC
Dzieki! Uprzedzam, w tym tygodniu podpisuje umowe na szkolenie do uprawienia ME (multi-engine). Minimum wykonam 6h na samolocie SP-TKT (Piper Seneca V).
Wzrosnie predkosc przelotowa :)

O, znajome lotnisko, znajomy Piper :-)

Prowadziłes juz może łącznosci z ręczniaka w samolocie? APRS działa idealnie, teraz chcę wziąć mikrofon do ręki a słuchawkę włożyć pod słuchawki lotnicze, zastanawiam się tylko, czy nie-różnicowy mikrofon da radę w hałasie kokpitu, no i czy ja cokolwiek usłyszę...

73 de Łukasz sq9nox /5
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ8ERB w Wrzesień 10, 2012, 16:41:44 LOC
Witam,
Kilka lat temu leciałem Cesną 172 i nadawałem z ręki. Poniżej link
http://www.youtube.com/watch?v=QDkLmBBKXAQ (http://www.youtube.com/watch?v=QDkLmBBKXAQ)
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sq9nox w Wrzesień 11, 2012, 16:50:42 LOC
O, nie brzmi źle bez różnicowego mikrofonu. Jak się wybiorę na latanie, to postaram się ponadawać w wolnej chwili.

Ł.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ8ERB w Wrzesień 11, 2012, 17:26:43 LOC
Hałas jest do zniesienia, gorzej w samolocie. Najlepiej słuchawkę włożyć do ucha pod lotnicze  ;)
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sq9nox w Wrzesień 12, 2012, 18:48:05 LOC
Hałas jest do zniesienia, gorzej w samolocie. Najlepiej słuchawkę włożyć do ucha pod lotnicze  ;)

Taki mam plan. Klopot polega na tym, ze jednoczesnie "prowadzę", więc siłą rzeczy mam mniej czasu na pogaduchy :-)

ł
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ8ERB w Wrzesień 13, 2012, 08:37:15 LOC
Ja miałem duży komfort bo siedziałem na prawym fotelu  ;)    Masz racje za dużo czasu na pogaduchy nie ma - to nie jazda samochodem.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SO5AGT w Październik 16, 2012, 22:33:32 LOC
Jutro lece! Podczas lotu napewno na wiadomosci nie odpisze i nie moge rozmawiac przez "nie-to radio" :)
Trasa EPSJ-EPPK, przerwa (postaram sie poodpisywac) na tankowanie, EPPK-EPSJ, ...tio namierzajcie 8)
SO5AGT-11
planowy start 10:00
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: sq5ovk w Październik 18, 2012, 18:31:03 LOC
Akurat przez przypadek stanąłem sobie na górce nieopodal Czaplinka JO83DP, żeby jakieś łączności porobić i akurat trafiłem na twoje ramki. Zupełny przypadek, bo byłem odcięty od internetu przez 1.5 tygodnia z racji mieszkania w leśnej głuszy i o niczym nie wiedziałem. Oczywiście z głupia-franc wysłałem msg, ale później tak sobie pomyślałem, że tam na górze masz ważniejsze rzeczy do roboty, niż radio i aprs :-) Rameczki do mnie dolatywały z około 200km.
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SO5AGT w Grudzień 03, 2012, 09:51:43 LOC
Bardzo fajnie, że namierzacie. Staram się Wam odpisywać po wylądowaniu, pisze zwykle w msg krótkie: PZDR

Mały zrzucik z wczoraj:

(https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/75966_4923950254655_1573348832_n.jpg)
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4CCR w Sierpień 22, 2013, 08:46:38 LOC
Witam klikam na podejsciu do Oslo jestem na APRS w 737. Za 2 godziny na trasie do Gdanska Testy aprsdroid przez poklawowy wifi.
Aktualnie klikam na trasie Oslo-Gdansk. Ramki ida. Na pokladzie Noregiana fajnie dziala wifi wiec mozna pobawic sie APRSem. Nie czesto daje sie wysylac ramki z samolotu liniowego wiec mamy (APRSowcy) cos do analizy. Niebawem bede aktywny z szybowca i innych statkach powietrznych.
Uruchomiony bedzie przemiennik crossbandowy. Wszystko to z okazji 100lecia Aeroklubu Warminsko-Mazurskiego. Powiadomie o zamiarach wczesniej.
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SP3WBX w Sierpień 22, 2013, 22:41:52 LOC
No no :). Rzadko można spotkać aktywność /AM. Tu taki ciekawy "okaz". APRS klasyczny/radiowy z rejsowej maszyny: http://aprs.fi/#!call=a%2FDF1CHB-11&timerange=3600&tail=3600
http://www.qrz.com/db/DF1CHB
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SO5AGT w Październik 11, 2013, 11:03:08 LOC
Zobaczcie co się stało, nie rozumiem skąd ten "błędny i odległy" raport? Kenwood DH-72A

http://aprs.fi/#!mt=roadmap&z=9&call=a%2FSO5AGT-11&timerange=172800&tail=21600

Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4CCR w Wrzesień 18, 2014, 21:01:57 LOC
Jutro to jest 19-09 będę latał w AN-2 z APRS (Akcja lis). Raczej na małej wysokości i łączności z gumki na 145.400. Jest szansa na uruchomienie na szybko przemiennika crossbandowego 145. 400 - 433.400
Jeśli będą QRM od samolotu to ctcss 67. Akcja spontaniczna i trochę na wariata ale zapraszam do łączności i śledzenia mojej pozycji.
Pozdrawiam
PS.  na Dylewskiej powstał przemiennik na 23cm. http://sp4.jestok.com/8108
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4CCR w Lipiec 01, 2016, 12:14:18 LOC
Witam
Dziś lecę z Gdańska do Oslo (22:30) na pokładzie Norwegiana powinno działać WIFI więc jak złapię Fixa będzie widać moją pozycję.
Dodam jeszcze że lecę służbowo i powinienem w następnych dniach nadawać ramki z pokładu śmigłowca (radiowo SQ4CCR-6).
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
Wiadomość wysłana przez: SQ4CCR w Kwiecień 05, 2017, 21:46:13 LOC
Jutro (6-04) zaczynają się zawody balonowe w Grudziądzu (Lisie Kąty) i wraz z Markiem SP4ELF będę pomagać przy organizacji. Jest szansa że będziemy widoczni na APRSie. Powinien działać przemiennik crossbandowy (145.400 lub 145.575 opcjonalnie ctcss 67.) Loty 5:30 do 10:00 oraz 16:00 do 19:30  (oczywiście jak będzie pogoda balonowa). Zabawę kończymy w sobotę rano.
Pozdrawiam Marcin SQ4CCR