Forum APRS Polska

APRS => Sprzęt APRS => Wątek zaczęty przez: SQ5LTA w Styczeń 17, 2010, 13:15:58 LOC

Tytuł: Zabezpieczenie akumulatora przed rozładowaniem
Wiadomość wysłana przez: SQ5LTA w Styczeń 17, 2010, 13:15:58 LOC
Witam.
Przedstawiam prosty układzik z wykorzystaniem fabrycznego przekaźnika czasowego http://www.relpol.pl/servlet/getproduct?ID=379&EXT=pdf (http://www.relpol.pl/servlet/getproduct?ID=379&EXT=pdf). Poza wymienionym przekaźnikiem potrzebne będą tylko dwie diody 1A dla zabezpieczeń przed powrotem napięcia. Jak to działa:
Przekaźnik ustawiamy do pracy w trybie WU(S), po przekręceniu kluczyka w stacyjce zostaje załączony przekaźnik i podaje napięcie zasilania do TRX, gps itp oraz do samopodtrzymania. Po zakończeniu jazdy i wyłączeniu silnika staruje odmierzanie ustawionego czasu regulowanego w zakresie od 1s do 10dni. Po upływie tego czasu następuje odłączenie zasilania od TRX oraz od przekaźnika co powoduje że nie mamy żadnego obciążenia dla akumulatora.
Można wybrać inny typ przekaźnika ale ten zgodnie z notą katalogową pobiera ok 50mA przy 12V zasilania. Styki przekaźnika 16A także można łączyć bezpośrednio przewody od TRX
Jako ciekawostka układ tez się wyłączy jeżeli napięcie spadnie poniżej 10,8 V także nie grozi głębokie rozładowanie akumulatora nawet wtedy gdy ustawimy bardzo długi czas.
Takie 2 w 1 :-). nawet jak po przerwie napięcie wzrośnie to do momentu przekręcenia kluczyka nic się nie dzieje. Ze względu na spadek napięcia na diodzie zasilającej cewkę przekaźnika ok. 0,6 V napięcie na akumulatorze w momencie wyłączenia będzie wynosić ok 11,4 V także są szanse na odpalenie mobila.

Koszt elementów ok 100 zł - radość z naładowanego akumulatora bezcenna.