Forum APRS Polska
GPS => Wykorzystanie GPS'u => Wątek zaczęty przez: SP9HYX w Czerwiec 15, 2010, 07:00:34 LOC
-
Witam
od dłuzszego czasu nosze sie z zamiarem zakupienia czegokolwiek /w rozsadnej cenie/do wizualizacji poruszajacych sie obiektow do mobila i tumoje pytanie
-czy Garmin nuvi 350 to jedyne urzadzenie tego producenta ktore sie nadaje do tego zadania,
-czy probelm lezy nie w urzadzeniu tylko w oprogramowaniu, bo zestaw zlacz w nastepcach 350 / 550,660,1200,1300/ sa takie same i po mojemu powiny chodzic.
prosze o odpowiedz i wyjasnienie problemu
Oparłem sie na tej firmie zeby sie nie rozpisywac
pozdrawiam
jacek sp9hyx
-
Witaj
Ja używam GPS Garmin 76CSx razem z OT+ gdy latam na paralotni i na rowerku. W przyszłości dojdzie motocykl ;) Używam również tego GPSa też w samochodzie podpiętego do KENWOOD TM-D710E. GPS z KENWOODem i OT+ pięknie współpracuje i jeszcze ładniej wyświetla mi na wyświetlaczu stacje APRSowe poruszające się w pobliżu mnie. W zależności jaki mam ZOOM ustawiony na mapie wyświetlacza GPS w takim rejonie podaje mi poruszające się stacje. Dodatkowo też mogę ustawić większą-szerszą "widzialność" stacji APRS. GPS ten bardzo szybko :o odnajduje satelity na niebie. Polecam tego GPSa!
73 Wojtek SQ2CDD
-
Witam
Nuvi musi obsługiwać Fleet Management, więcej info tutaj:
http://wiki.argentdata.com/index.php?title=Garmin_FMI
Pozdrawiam
-
jak było już wyżej, chyba każdy Garmin GPSMAP ze złączem NMEA-0186 (czyli RS-232) będzie nadawał się do wizualizacji
ja osobiście sprawdzałem GPSMAP 276C i 278 a obecnie "oglądam" na ekranie GPSMAP 620 (w tym tylko w trybie morskim)
-
Również seria Garmin GPSMap60C jest godna polecenia.
Poza tym AvMap GeoSat 5 APRS http://www.avmap.it/index.php?swt=0155&ipr=?swt=0155&ipr=512 (http://www.avmap.it/index.php?swt=0155&ipr=?swt=0155&ipr=512)
-
a tutaj nasze testowanie ;D http://forum.aprs.pl/index.php?topic=676.0
GPSMAP nie jest przygotowany w tak ładny sposób jak Geosat do współpracy z Garminem (Włosi "dogadali" się i Kenwood zrobił w TM-D710 specjalną "zakładkę" w menu do współpracy) ale nawigowanie do (odebranego waypointa) sprawdza się :)
P.S. Andrzej, każdy GPSMAP...
-
P.S. Andrzej, każdy GPSMAP...
ale raczej NMEA 0183
-
tak, ale mam wrażenie (nie chce mi się tego sprawdzać) że każdy GPSMAP (w przeciwieństwie do Nuvi, eTrex, etc) ma właśnie NMEA-0183 czyli RS-232...
-
NMEA-0183 czyli RS-232...
Mylisz format danych ze standardem łącza. Mój żółtek ma RS232 a nie przyjmuje łejpointów.
-
Mylisz format danych ze standardem łącza. Mój żółtek ma RS232 a nie przyjmuje łejpointów.
NMEA to jest protokół... i IMHO w urządzeniach GPSMAP po RS-232 jest zawsze możliwa wizualizacja waypontów...
ale nie sprawdzałem wszystkich odbiorników Garmina a tym bardziej odbiorników które w specyfikacji mają tylko wyszczególnione "serial" (RS-232) dlatego napisałem WYRAŻNIE W PRZECIWIŃSTWIE...
-
napiszę jeszcze raz bo, po zastanowieniu, stosuję być może zbyt duże "skróty myślowe" :(
w APRS stosujemy protokół NMEA (GPS><TRX) który jest realizowany na złączu RS-232... firma Garmin stosuje pełną specyfikację protokołu NMEA w odbionikach pod nazwą GPSMAP (z tego co mi jest wiadome) i np odbiornik eTrex (żółtek) który pracuje przez RS-232 ale nie jest odbiornikiem MAPOWYM jest pozbawiony funkcji zapisywania waypointów on-line... rozumiejąc pollitykę firmy jestem w stanie zaakceptować fakt że inne, MAPOWE odbiorniki eTrex też tego nie potrafią... ale nie sprawdzałem...
-
Polityka każdej firmy jest taka żeby maksymalnie wydoić klienta. To zrozumiałe.
Dlatego nie aplikują fajnych funkcji programowych w sprzęcie dla grzybiarzy pomimo że hardware na to pozwala bo niska półka też ma RS232.
-
Z bezmapowców (dla grzybiarzy) to jeszcze foretrex 201 ma aktywne NMEA IN, znaczy przyjmuje waypointy.
-
Jacku,
W przypadku nawigacji Garmina Nuvi w tej chwili tylko model 350 prawidłowo wyświetla waypointy. Inne również je wyświetlają, ale po zmianie położenie duplikują je, nie kasując starych (z ang. chłopaki zwą to zjawisko breadcrumbing). Jest to prawdopodobnie problem oprogramowania protokołu FMI (ja się nabijam, że "o jeden bit za daleko"). Wielka szkoda, że Garmin lub zapaleńcy nie znajdą na to sposobu bo rozszerzyłyby się możliwości wykorzystania innych navi tego producenta. Może warto byłoby pocisnąć chlopaków z Garniak.pl. Darek ma tam znajomości :)
pazdrawlaju
Dany
-
Fajny byloby zeby to rozwinac... mysle ze dla Garmina nie bylby to zaden problem. Szkoda ze tylko jeden model pracuje poprawnie.
-
piszcie precyzyjnie ! tylko jeden model z seri Nuvi !!!
-
Tak.. oczywiscie chodzilo o NUVI.
-
Widział ktoś specyfikację protokołu FMI ?
-
Witam
Może tutaj:
http://developer.garmin.com/lbs/fleet-management/ (http://developer.garmin.com/lbs/fleet-management/)
PS. jak wygląda sprawa z CTCSS dla CT-145? :)
Pozdrawiam
-
TNX - jestem ślepa Gienia - zmylił mnie ten wstęp o developerach ;) a byłem już tam.
Inne sprawy na GG,tel,radio itp ;)
-
Witam. Stało się . Kupiłem Garmina Nuvi 350 i kabelek do Kenwooda 710 i TH D7. Podłączyłem do kupy hmmmmm wszystko działa.
GPS sie pozycjonował radio ramki wysyła bajka. Teraz cos zabrzęczało i wyświetliło stacje na ekranie GPS. Znak... SID wszystko ok. Tylko....... zamiast samochodzika pojawiła się kropka ??? pojawił się przemiennik zamiast kratki pojawiła się kropka. Przeszukałem Googlami net co z tym zrobić i nic. Na Youtubie pełno jest filmów że na ekranie GPS pojawiają się ikonki podobne do tych z UI VIEW a tu tylko kropka i znak. Może ktoś wie, co trzeba dograć do tego GPS żeby pokazywał tak jak człowiek jest przyzwyczajony. Za wszelką pomoc dziękuję.
Chyba że on te znaczki wyświetla tylko kiedy podpięty jest do OT2. Znalazłem coś o Fleet Management Developer Kit
ale nie bardzo wiem jak to zainstalować w GPS. Wydaje mi sie że ten soft jest do OT 2 i wysyłania informacji w Garmina.
Na naszym forum też 0 informacji na ten temat.
Pozdrawiam.
-
Na stronie Argent Data jest informacja przy niniejszym kablu/interfejsie
https://www.argentdata.com/catalog/product_info.php?cPath=28&products_id=113&osCsid=188cf644e98254e318f7cfe3c1088df3 (https://www.argentdata.com/catalog/product_info.php?cPath=28&products_id=113&osCsid=188cf644e98254e318f7cfe3c1088df3)
Symbol, altitude, and course/speed information for waypoints is available only from the D710.
A więc informacje o symbolu, wysokości, kursie/prędkości są tylko widoczne na D710.
Wynika to z tego, że D710 ma zdolność przyjmowania również waypointów z rozszerzoną informacją PKWDWPL (format Kenwooda). Waypointy GPWPL (format NMEA) czytane przez D7, D700 nie mieszczą w sobie powyższych danych.
Nowy TH-D72 może przyjmować PKWDWPL.
-
Problem rozwiązany.
Wystarczyło włączyć w TM d710 opcje Kenwood a nie NMNA i zaczeło sie pokazywac tak ja potrzeba czyli samochodziki kratki domki itp. A na d 700 i th d7 pokazywać sie będą tylko kropki oraz znak.
Temat uważam za zamkniety.
Dzieki.
-
Wystarczyło włączyć w TM d710 opcje Kenwood a nie NMNA i zaczeło sie pokazywac tak ja potrzeba czyli samochodziki kratki domki itp. A na d 700 i th d7 pokazywać sie będą tylko kropki oraz znak.
Temat uważam za zamkniety.
Jaki zamknięty chwila...
Jaka jest równica w wysyłanych danych przez Kena w poszczególnych w/w opcjach ?
-
Przykładowy waypoint wg NMEA:
$GPWPL,4807.038,N,01131.000,E,WPTNME*31
gdzie:
$GPWPL ........... Header
4807.038,N ....... Latitude
01131.000,E ...... Longitude
WPTNME .......... Waypoint Name
*31 ................. Checksum
Struktura waypointa w formacie Kenwooda:
$PKWDWPL,hhmmss,V,lat,N,lon,W,speed,course,DDMMYY,altitude,name,table/symbol*hh
jak np.:
$PKWDWPL,180747,V,5201.75,N,00833.47,E,4,106,180808,000092,DK5ON,/>*07
gdzie:
$PKWDWPL......................Header
180747...........................Timestamp ( UTC )
V....................................Validation ( data valid = A, data invalid = V )
5201.75..........................Latitude ( DDMM.MM )
N....................................Hemisphere ( N = North, S = South )
00833.47.........................Longitude ( DDDMM.MM )
E.....................................Hemisphere ( E = East, W = West )
4.....................................Speed ( in knots? )
106.................................Course ( in degrees )
180808............................Date ( DDMMYY )
000092............................Altitude ( in meters? )
DK5ON.............................Waypointname ( max.9 Char. )
/.....................................APRS ICON table ( / or \ )
>....................................APRS ICON symbol ( e.g > = car )
*.....................................Final Mark
07...................................Checksum
-
Witam.
Można jakoś zmusić Garmina 60 CSX podłączonego do TM-D710 żeby wyświetlał ikony APRSu zamiast niebieskich flag ?
-
Nie można. Jak na razie tylko GeoSat 5 APRS coś takiego potrafi http://www.avmap.it/index.php?swt=0163&ipr=512 (http://www.avmap.it/index.php?swt=0163&ipr=512), aby odczytywać $PKWDWPL.
To, co potrafią pewne odbiorniki GPS z kablem GTRANS http://wiki.argentdata.com/index.php/Garmin_FMI (http://wiki.argentdata.com/index.php/Garmin_FMI), to dokonuje się poprzez przełożenie danych $PKWDWPL na dane zgodne z Fleet Management http://www.garmin.com/uk/solutions/fleet-management (http://www.garmin.com/uk/solutions/fleet-management).
Natomiast można w 60CSX itp. edytować każdy z waypointów przychodzących via RF zmieniając jego symbol. Po otrzymaniu nowej pozycji, symbol pozostanie wg naszych ustawień. Jest nawet kilka symboli specjalnie przygotowanych dla APRS, aby wgrać w 60-tkę, jak np. digi, wx, pieszy itd.
-
Może któryś z kolegów się orientuje:
czy Geosat5 we współpracy z TT4, lub OT2m prawidłowo wyświetla ikony APRS na mapie?
-
Dzięki za odpowiedź.
Tak edycję i usuwanie według symboli już przerobiłem.
Pozdrawiam.
-
Może któryś z kolegów się orientuje:
czy Geosat5 we współpracy z TT4, lub OT2m prawidłowo wyświetla ikony APRS na mapie?
Tak jak Andrzej pisal musi byc format Kenwooda a TT i OT napewno wysylaja waypoint NMEA :)
-
Ok, dziękuję.
-
Witam,
Czy może któryś z Kolegów posiada na zbyciu KABEL ARGENTDATA lub posiada dokumentację do zrobienia takiego kabla ?
Wszedłem w posiadanie nuvi 350 i chciałbym go połączyć z TM-D710.
-
Jak do tej pory nie było nigdzie w necie schematu tego translatora...
pazdrawlaju
Dany
-
@ Dany
Tak mi się wydawało, że niema dostępnej dokumentacji, gdyby było inaczej mielibyśmy już kabel rodzimej produkcji, ale jest szansa, że to się zmieni :)
-
Zainspirowany wątkiem i ceną Nuvi 350 na aukcjach, postanowiłem też coś podziałać.
Moja opcja to Nuvi + kabel Argentdata (FMI to NMEA converter) + VX-8GR
Poczekam na kabelek i opisze co i jak.
-
Radość moja trwała krótko. nuvi 350 + kabel Argentdate Kenwood style + TM-D710 nie współpracują ze sobą :(
Radio skonfigurowałem zgodnie z dostępnymi opisami, i niestety TM-D710 ni czyta pozycji z GPS nuvi 350.
Wskaźnik GPS w radiu świeci na stałe. Podpinam inny GPS i pozycja jest odczytywana.
Może któryś z Kolegów co używają tego zestawu ma jakieś wskazówki ??
A jednak ruszyło :) choć do końca nie wiem czemu wcześniej nie chciało.
Dla zainteresowanych foto z ekranu. http://www.endrju.info/foto/Nuvi_wizualizacja.jpg (http://www.endrju.info/foto/Nuvi_wizualizacja.jpg)
-
Dla zainteresowanych foto z ekranu. http://www.endrju.info/foto/Nuvi_wizualizacja.jpg (http://www.endrju.info/foto/Nuvi_wizualizacja.jpg)
Gdzieś juz napisałem, że mnie poszło z VX-8GR. Z tą różnicą, że ja nie mam ładnych ikonek dla stacji tylko punkciki i znak. Jest jakiś patent na te ikonki ?
-
@ SP6VWX
Raczej nie uzyskasz ikonek takich jak widzisz na moim zdjęciu, podpieram się tym co napisał Andrzej SP3LYR w tym wątku.
A więc informacje o symbolu, wysokości, kursie/prędkości są tylko widoczne na D710.
Wynika to z tego, że D710 ma zdolność przyjmowania również waypointów z rozszerzoną informacją PKWDWPL (format Kenwooda). Waypointy GPWPL (format NMEA) czytane przez D7, D700 nie mieszczą w sobie powyższych danych.
Nowy TH-D72 może przyjmować PKWDWPL.
VX-8 Raczej też tego nie wspiera ...
-
Oj raczej nie.
Na pocieszenie pozostaje fakt, iż GPWPL kabelek konwertuje także i Nuvi poprawnie je wyświetla.
Z tego wniosek, iż można podłączyc pod Nuvi każde radio z TNC na pokładzie.
-
Tak, cały czas kombinuję żeby podłączyć się pod swojego VX-8R ale ten Twój chyba nie ma złącza do GPS jak ma WX-8R i ma GPS wbudowany więc odwieczny problem wtyczki się kłania :(
-
Pytanie do użytkowników nuvi 350 - jakich map używacie i jakie Wam się najlepiej sprawdzają do wyświetlania stacji APRS?
Wczoraj, po otrzymaniu kabla z USA podłączyłem Garmina do TM-D710 i widzę, że działa, ale dopiero za jakiś czas będę mógł ocenić czytelność prezentowanych informacji - muszę się przejechać, bo sprawdzałem na postoju ;).
Używam map UMP, a fabrycznie załadowane mam też CN Europe 2008.
Wszelkie sugestie oparte na Waszej praktyce w tej materii mile widziane.
-
Ja wyłączyłem w Nuvi wszystkie mapy ;D
Wówczas i tak jakaś się załaduje, ale taka bardzo mało szczegółowa (widoczne jedynie najważniejsze drogi i duże miasteczka) dzięki czemu ładnie widać na ekraniku stacje APRS.
Do normalnego nawigowania mam jakiegoś wielgaśnego Blow'a z Auto Mapą wobec czego Nuvi może robić wyłącznie jako wyświetlacz do APRS.
-
Panowie,
doskonała jest darmowa mapa UMP http://ump.waw.pl/ (http://ump.waw.pl/) Jest bardzo szczegółowa, doskonale można tym nawigować.
Miałem taką sytuację, że jechałem na Automapę i tą UMP w Garminie i Automapa wprowadziła mnie w błąd a Garmin poprowadził prawidłowo.
Opanowałem procedurę wgrywania map do Garmina, jest trochę upierdliwa ale za to jak już mapę mamy w nawigacji i na PC to jest super. Ponad to UMP można sobie aktualizować na PC i wysyłać do nawigacji.
Zgrałem sobie wszystkie stacje APRS jakie usłyszał TM-D710 i wysłał do nuvi 350, mam je teraz i na PC. Wayponty Garmin dodaje do punktów ulubionych. Każdy punkt zawiera ostatnie położenie stacji, Wysokość NPM, prędkość.
Ponadto możemy naciskając przycisk JEDZ nawigować do danej stacji, Garmin wyznacza nam trasę, bardzo fajnie to działa.
Tyle pierwszych wrażeń z użytkowania tego zestawu...
-
Sprawdzę to co napisał Adam, że po wyłączeniu map i tak jakiś kontur się pojawia, bo wydaje mi się, że u mnie nic nie było widać, ale może to kwestia skali.
No właśnie - czy w tym Garminie da się jakoś zdefiniować w jakiej skali ma wyświetlać mapę domyślnie i jak ma zmieniać powiększenie w czasie nawigacji?
To pytanie pozornie o samą nawigację, ale w praktyce może być istotne dla pracy z APRS, bo zwłaszcza w miastach automatyczna zmiana powiększenia na duże będzie praktycznie permanentna i nie pozwoli skutecznie obserwować otoczenia APRS.
To co pisze Andrzej o mapach UMP - potwierdzam, choć miałem okazję jechać ostatnio w do Łagowa (woj. świętokrzyskie) i tam UMP trochę zawodziły, bo mimo obecności na mapie Łagów nie był przez nawigację znajdowany. No, ale UMP to projekt ciągle rozwijany przez użytkowników i pewnie z czasem jakość map poza miastami nie będzie istotnie gorsza niż w nich.
-
Krzysiek,
Jeżeli nie nawigujesz tylko odpaliłeś sobie mapę i jedziesz to pokazuje Ci po prostu gdzie się znajdujesz, ja sobie przełączyłem na widok 2D i za pomocą minusa zwiększyłem zakres widzialny mapy, dzięki temu jadą np. do domu widziałem swoją stację, obiekt w Ursusie, stację AAG i coś tam jeszcze.
Jak włączysz nawigowanie to będzie Ci na każdym skrzyżowaniu przybliżać mapę, nie wiem czy w nuvi da się to wyłączyć, w AM można ...
-
Dodam jeszcze do tego co pisze Andrzej, że nuvi w trybie 2d działa bardzo fajnie na trasie.
W terenie zabudowanym korzystam ze skali 800m wówczas wyświetla mi mniejsze uliczki, natomiast po za terenem zabudowanym przełącza się automatycznie do skali 3km - taka skala mi najbardziej odpowiada. No i po wjechaniu ponownie w teren zabudowany przełącza się sam w skalę 800m.
Minus jest taki, że wszystkie zebrane APRSowo punkty nie kasują się po jakimś tam timeout'cie - trzeba je ręcznie wywalać - trudno.
A ta mapa (http://ump.waw.pl/) - to tylko na PL jest? Ja mam automapę tylko na PL, a czasami wyskakuje się po za granice kraju i wtedy przydała by się inna nawigacja dlatego mam całą Europę w garminie, ale każdy musi wypracować swój kompromis w nawigowaniu.
Apropos - ostatnio i tak patrzą na mnie jak na jakiegoś nawiedzonego, bo mam 3 szt. trzymadełek pod urządzenia i wszystkie podłączone :D
1. MIO Pocket PC - pod Automapę
2. Garmin NUVI - to wiadomo
3. Motorolka z Androidem i w niej ostatnio uruchomiona usługa nawigacji poprzez Google mapy - działa tak sobie
-
@ Paweł,
UMP jest projektem dla Polski z tego co wyczytałem ale jak ładuję ją do Garmina to są kraje ościenne i można zaznaczać co chę wgrać dodatkowo do nawigacji, nie sprawdzałem tego, pewnie są tylko orientacyjne.
Ale jak piszą na stronie tego projektu ..
UMP - jest to darmowa mapa działająca w urządzeniach GPS firmy Garmin. Wiele takich map z całego świata możesz znaleźć w serwisach Mapcenter oraz Mapcenter2, a także na wyszukiwarce.
No ja mam 2 trzymadełka i wystarczy :) do nawigacji jednak najlepsza jest Automapa na Polskę.
-
Trochę z innej beczki ...
Koledzy, czy ktoś posiada wiedzę jak bezinwazyjnie można otworzyć nuvi 350 ?? Mam chyba coś nie tak z gniazdem USB, po podłączeniu kabla Argentdata dziś już w ogóle nie chciał mi pokazać pozycji GPS, kiedy już miałem się całkiem poddać przypomniałem sobie, że mam taką przelotkę mini USB (kątową) od Motoroli, włożyłem ją do nuvi a kabel do tej przelotki i zaczęło działać :) Sam nie wiem właściwie dla czego bo jak wkładam bezpośrednio kabel Argentdata to nuvi go wykrywa (jeśli nie ma zasilania zewnętrznego to wyświetla komunikat, że do akcesoriów musi być podłączone zewnętrzne zasilanie). Takie problemu mam w zasadzie od początku jak tylko przyszedł do mnie kabel z USA.
-
Minus jest taki, że wszystkie zebrane APRSowo punkty nie kasują się po jakimś tam timeout'cie - trzeba je ręcznie wywalać - trudno.
W weekend przejechałem się trochę z tym zestawem i jeśli chodzi o wizualizację to jest znośnie, ale konieczność usuwania "starych" punktów, żeby widok był aktualny, a nie sprzed wczoraj na przykład, to jednak spory minus.
O ile się nie mylę, z menu urządzenia można tylko usunąć wszystkie (Ulubione i POI) lub usuwać każdy osobno, co przy stacjach APRS jest, delikatnie mówiąc, niewygodne.
Masz jakieś praktyczne porady w temacie?
-
W GPSMap60 robię coś takiego, że zmieniam symbole odebranych stacji z niebieskiej flagi na adekwatne, np. digi, wx, pieszy, pojazd itd. Zatem usuwanie wszystkich nowych za pomocą 'usuń wszystkie z symbolem niebieska flaga' upraszcza czyszczenie.
-
Witam , odświerzę trochę temat , czy jest taki model GPS który automatycznie kasowałby stare wskazania i pokazywał aktualne i dobrze współpracował z TM-D710 ?
Jacek
-
Tak, AvMap G6 APRS firmy GeoSat.
Jest on przystosowany do pracy APRS. Można w nim wybrać, czy odebrane stacje APRS mają być usunięte po 2, 5, 10, 24 godzinach, czy w ogóle nie mają być usuwane. Współpracując z TM-D710, TH-D72 lub TT4 pokazuje również na mapie standardowe symbole APRS.
http://www.avmap.it/products/terr/geosat_6_aprs-664/introduction (http://www.avmap.it/products/terr/geosat_6_aprs-664/introduction)
Jest również o nim artykuł w najnowszym 01/2012 QST.
-
Tak, AvMap G6 APRS firmy GeoSat.
Geosat 5 także.
Przetestowałem z TM D710, a teraz używam z TT4.
-
Dziękuję za odpowiedż .Ze względu na cenę na początek jednak kupię coś tańszego i punkty będę usuwał ręcznie.
TM-D710 świeżo zakupiony w drodze , jaki GPS do niego byście polecili , mam Germin 250W który używam do nawigacji czy on będzie współpracował z tym radiem ?
Jacek
-
Witam wszystkich :)Przyszła kolej na mnie z przetestowaniem TM-D710 z garminem nuvi 350.Mam pytanie dlaczego nie wyświetla mi wszystkich informacji/stacji odebranych z 710 na garminie?wyswietla 2-3 stacje na 10 odebranych...Wydaje mi sie,ze wszystkie ustawienia są prawidlowe.Ma ktoś jakiś pomysl co może blokować odbiór wszystkich stacji?
-
Jak te stacje znajdują się na blisko siebie na mapie, to sprawdź z przeskalowaniem obrazu, zdarza się, że są niektóre są ukrywane, aby na siebie nie nakładały.
Natomiast sprawdź jeszcze czy masz takie ustawienia w keniu jak na początku tego wątku było poruszane. Na stronie Argendaty też jest info.