Forum APRS Polska

Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: APRS w Szybowcu i Samolocie  (Przeczytany 27608 razy)

SQ4CCR

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 32
APRS w Szybowcu i Samolocie
« dnia: Sierpień 08, 2009, 12:08:09 LOC »

Witam Wszystkich.
Wczoraj latałem z APRS w szybowcu. Lot trwał ponad pięć godzin. Ramki z lotu do wglądu (Wiecie gdzie). Dzięki za wsparcie dla Krzyśka SQ4LWO (też pilot uczeń) i Marka SQ4FAF (przyszły pilot). Mało oddzywałem się na foni bo chciałem wykonać zadanie (pięć godzin lotu ). Udało się i jest super. Jeszcze tylko zrobię przewyższenie 1000 m i mogę lecieć na przelot. Wtedy ślad na APRS będzie ciekawszy bo to może być walka o przetrwanie a konkretnie o utrzymanie się.
Latam też na paralotniach więc czasem jak Zobaczycie że coś wolno się poruszam to właśnie może być paralotnia. Profilu (ikonki) nie zmieniam bo mam Open Trackera. Czasem może być jakiś lot samolotem. Niestety nie jestem w stanie wcześniej podać informacji o moich zamiarach lotniczych. Mam zdięcia ze sprzętem w szybowcu więc w wolnej chwili je tu "wsadzę" lub podam link.
Pozdrawiam
Zapisane

sp4cmw

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 461
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 08, 2009, 12:15:46 LOC »

Witam pięknie,

Przed chwilą zdjęłem moją czapkę z głowy...
Świetna wizualizacja przelotów, mnóstwo punktów.
A jak strona techniczna eksperymentu?

Pozdrawiam pełen uznania!
- Henryk
Zapisane
Nowy znak: HF4C

SQ4CCR

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 32
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 08, 2009, 12:50:53 LOC »

Odnośni sprzętu to :
1 Radio VX-1 (okoł 50 mili watów mocy i orginalna antena)
2 Open Tracke
3 GPS rikaline
4 akumulatorek 12V 1,3 A/h
Wszystko luzem zainstalowane ( wciśnięte) w kieszonki na mapy i inne szpargały niezbędne do lotu.
Mam zdięcia, ale jak pisałem podeślę je tu w innym terminie.
Zapisane

SQ5LTL

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 759
    • sq5ltl
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 08, 2009, 14:29:05 LOC »

No to pięknie!
A to co?.. FAFikowi mało jazdy na ziemi?? Niedługo w kosmos będzie chciał!
He he - a mam jeszcze takie pytanie. Gdzieś kiedyś była strona do oglądania "trasy", ale tak w formie 3D - może ktoś wie o co mi chodzi?

73!
Zapisane
73! Paweł  http://qrz.com/db/SQ5LTL
Echolink.PL http://echolink.pl
"Czysto logiczne rozumowanie nie da nam żadnej wiedzy o realnym świecie" - ALBERT EINSTEIN

SQ4CCR

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 32
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 08, 2009, 23:08:47 LOC »

Parę zdięć z wcześniejszego lotu ( data na zdięciu). Tego dnia latałem z Krzyśkiem SQ4LWO. Na zdięciu widoczne jest radio ICOM T7H podłączone do Open Trackera. W ręku trzymam Yaesu VX-1 do robienia QSO/AM. Wczoraj było odwrotnie VX-1 robiło za APRS i spisało się świetnie . Pierwsza godzina lotu szła z większą mocą (około 0,5 Wata)., następnie  zminiejszyłam moc do minimum i też szło super.

 
Zapisane

SQ4LWO

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 51
    • sp4
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 11, 2009, 01:52:39 LOC »

W czasie swojego latania w tym sezonie, używałem VX8, zarówno do pracy aprs jak i fonią. Musze powiedzieć ze to radio nie jest zbyt ergonomiczne do takiej pracy. Chodzi o możliwość obsługi jedną ręką, co przy pilotowaniu ma duże znaczenie. Szybkie przełączanie się między funkcjami radia, szczególnie na krążeniu w kominie jest bardzo utrudnione. Klawisze na tyle ciężko się wciskają, że przytrzymanie przycisku funkcyjnego który jest z boku radia i jednoczesne wciskanie przycisku zmiany mocy to dla jednej ręki spore wyzwanie, zwłaszcza kiedy trzeba zrobić to szybko. Nie mówię już o regulacji głośności. Dzielenie tej funkcji razem z gałką zmiany kanałów nie jest w tym przypadku rozsądne. Może gdybym przypiął radio w jakiś sposób do nogi to obsługa byłaby łatwiejsza. Zdecydowanie brakowało mi "normalnego" radia.
W trakcie ostatnich lotów przeprowadziliśmy też inny eksperyment. Zabrałem do szybowca stare poczciwe FT51 z załączoną funkcją przemiennika crossband z 2m na 70 com. Informację o tym wraz z częstotliwościami umieściłem w status text. Niestety poza osobami wcześniej poinformowanymi nie było żadnej aktywności na przemienniku. Mimo że prowadziliśmy tam rozmowę z Macinem sq4ccr który latał w tym czasie drugim szybowcem (również z aprsem). Przy kolejnych lotach będę chciał ten eksperyment powtórzyć.

Zapisane
Krzysztof
Olsztyn (chwilowo UK)

SP3WBX

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 557
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 12, 2009, 23:46:45 LOC »

...
W trakcie ostatnich lotów przeprowadziliśmy też inny eksperyment. Zabrałem do szybowca stare poczciwe FT51 z załączoną funkcją przemiennika crossband z 2m na 70 com. Informację o tym wraz z częstotliwościami umieściłem w status text. Niestety poza osobami wcześniej poinformowanymi nie było żadnej aktywności na przemienniku. Mimo że prowadziliśmy tam rozmowę z Macinem sq4ccr który latał w tym czasie drugim szybowcem (również z aprsem). Przy kolejnych lotach będę chciał ten eksperyment powtórzyć.

No prawdopodobieństwo, że akurat ktoś przeczyta taką informację zamieszczoną w statusie jest niestety bardzo małe w czasie takiego lotu.
Zapisane
Robert
SP3WBX

SQ4LWO

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 51
    • sp4
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 13, 2009, 01:12:07 LOC »

No prawdopodobieństwo, że akurat ktoś przeczyta taką informację zamieszczoną w statusie jest niestety bardzo małe w czasie takiego lotu.
Zgadzam się, niestety na ostatnią chwilę była to jedyna możliwość puszczenia tej informacji w świat. Następnym razem postaram się wcześniej poinformować na forum.
Zapisane
Krzysztof
Olsztyn (chwilowo UK)

SP1WSW

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1217
  • ORMO rządzi ORMO radzi ORMO nigdy Cię nie zdradzi
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 13, 2009, 12:19:26 LOC »

Gdzieś kiedyś była strona do oglądania "trasy", ale tak w formie 3D - może ktoś wie o co mi chodzi?

Tak ja wiem.
http://k6ib.com/cgi-bin/aprs/trk3dfrm?call=sq5ltl-9
Zapisane
Własność intelektualna: WSWBeacon, W-APRS oraz WSWobject
Tomek http://sp1wsw.szczecin.hamradio.pl
Szczecin http://www.szczecin.hamradio.pl

sq2jam

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 25
    • SP2KFL
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 20, 2009, 21:39:12 LOC »

jako ciekawostka
ciekawy przelot min. na Polską


http://aprs.fi/?call=SM5SRR-7&mt=m&z=11&timerange=172800

zaobserwować można "pustynie" APRS-owe na terenie Europy południowej


Zapisane

SQ5LTL

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 759
    • sq5ltl
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 20, 2009, 21:43:37 LOC »

jako ciekawostka
ciekawy przelot min. na Polską


http://aprs.fi/?call=SM5SRR-7&mt=m&z=11&timerange=172800

zaobserwować można "pustynie" APRS-owe na terenie Europy południowej


Ciekawą to miał ścieżkę ;) WIDE2-6  :o
A najciekawsze jest to, że digi realizowały to skracając na wide2-5 ... itd :)
Zapisane
73! Paweł  http://qrz.com/db/SQ5LTL
Echolink.PL http://echolink.pl
"Czysto logiczne rozumowanie nie da nam żadnej wiedzy o realnym świecie" - ALBERT EINSTEIN

sq2jam

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 25
    • SP2KFL
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 20, 2009, 21:50:12 LOC »


Ciekawą to miał ścieżkę ;) WIDE2-6  :o
A najciekawsze jest to, że digi realizowały to skracając na wide2-5 ... itd :)


tak to prawda sp2uv-15 "przeflancował" to na -5 ale już Igate brały to jako -6 z z tym, że nie są widoczne jako stacje które odebrały SM5SRR-7
Zapisane

SP3WBX

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 557
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 21, 2009, 09:25:53 LOC »

jako ciekawostka
ciekawy przelot min. na Polską
http://aprs.fi/?call=SM5SRR-7&mt=m&z=11&timerange=172800
zaobserwować można "pustynie" APRS-owe na terenie Europy południowej

Coś kiepskie prędkości jak na Boeinga 737.
Zapisane
Robert
SP3WBX

SQ9IWE

  • PG APRS
  • *
  • Online Online
  • Wiadomości: 1436
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 21, 2009, 13:56:58 LOC »

No tez mialem o tym pisac,po statystykach ledwno przekracza 200km/h  :-\

SQ8ERB

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 358
    • SQ8ERB Przemysław Rączka strona domowa
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 22, 2009, 20:54:50 LOC »

Wikipedia dla 737-800 podaje :
 prędkość startu - 290 km/h (155 - 160 kts.)
 prędkość lądowania - 270 km/h (145 - 150 kts.)
 prędkość przelotowa 0,74 Ma (780 km/h) - 0,78 Ma (823 km/h) (zależy od wersji)
Zapisane
73
Przemek SQ8ERB
www.sq8erb.org.pl