Forum APRS Polska

Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: APRS w Szybowcu i Samolocie  (Przeczytany 32080 razy)

SP6VWX

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 886
  • Jutro to dziś - tylko że jutro. S. Mrożek
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 22, 2009, 22:00:14 LOC »

A może mgła była i wolno leciał ?  ;)
Zapisane
Robert

SQ5AM

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 117
    • Foto Blog
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 22, 2009, 22:45:56 LOC »

Albo na dojazdówce leciał... wtedy nie można szaleć.
Zapisane
Adrian VY 73!

SQ5AM

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 117
    • Foto Blog
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 05, 2010, 15:49:24 LOC »

Kolejne lecącę dziwadło.... dość stała prędkość.
http://aprs.fi/?lat=48.9144&lng=20.3302&mt=m&z=10&timerange=10800
Zapisane
Adrian VY 73!

SQ9IWE

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1437
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 05, 2010, 22:34:21 LOC »

Nic w tym dziwnego, EA8CDT wystawil obiekt jak wiadomo obiekty prawdziwe byc nie musza  ;D

SQ4CCR

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 32
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #19 dnia: Czerwiec 15, 2011, 22:50:20 LOC »

Witam. Dzisiaj trochę polatałem na szybowcu Junior. Wydawało się że będzie słaba termika (zalegał Cirrus) , ale było fajnie co jest odnotowane na serwerach APRSowych.
http://aprs.fi/?call=sq4ccr-7&mt=roadmap&z=11&timerange=21600
Sprzęt na pokładzie to
-OT2 (pierwszy raz testowałem z powietrza)
-Yaesu vx2 (około 100 mili watów)
-GPS rikaline x5
-akumulatorek 1,2 A/h (zasilanie OT2)

Działał tylko TX
Zrobiłem sporo łączności Via/AM. Chodzi mi po głowie by jeszcze w tym roku zainstalować OT2 z Germinem 350 w szybowcu.
Pozdrawiam
Zapisane

SP5RZP

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 760
    • Namiastka mojej stronki.
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 15, 2011, 23:19:00 LOC »

Nieźle - chwilami było półtora km nad ziemią - to tylko pozazdrościć zasięgów no i widoków.
Zapisane

SP3LYR

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2141
  • Teoretycznie, praktyka pokrywa się z teorią
    • o APRS po polsku
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwiec 16, 2011, 00:48:52 LOC »

Raczej nad morzem. A jak Janek SP9DSM, który doleciał na Tamę mówił, faktycznie potrzebna by była wysokość nad ziemią, ale jej w APRS nie mamy.
Zapisane
73
Andrzej SP3LYR

sq9nox

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 34
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpień 20, 2011, 22:06:08 LOC »

Ja dziś miałem włączone VX-8 w silnikowej Cessnie 152 (aluminiowy kadłub, ale duże szyby), radio miałem schowane w kieszonce z tyłu fotela. Trochę pokręciłem się w okolicach lotniska w Sobieniach (okolice Góry Kalwarii), dość nisko - bo symulowane lądowania awaryjne - ale mimo to ramki były słyszalne dość daleko i GPS działał bez zarzutu. Odebrałem też dwie wiadomości z ziemi.

http://aprs.fi/?call=sq9nox-7&dt=1313798400&mt=roadmap&z=11&timerange=3600

Kłopotem, który tu widzę, jest fakt że smart beaconing słabo się sprawdza przy większych prędkościach i kręceniu - ustawienia dobre dla samochodu dają w powietrzu rezultat w postaci nawet trzech ramek na minutę.

Łączności nie miałem niestety jak prowadzić, w przyszłości pokombinuję z dodatkowym panelem audio który pozwoli na chwilowe przepinanie słuchawek z radia lotniczego na amatorskie, niestety z czymś co da automatyczne przełączanie na radio lotnicze kiedy na nim pojawi się sygnał. Chyba, że ktoś ma już coś takiego opracowane? Na razie spotkałem się tylko z fabrycznymi rozwiązaniami wyciszającymi wbudowany odtwarzacz cd/mp3 w momencie pojawienia się sygnału na wybranym radiu.

73 de sq9nox /5
Zapisane

SP3LYR

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2141
  • Teoretycznie, praktyka pokrywa się z teorią
    • o APRS po polsku
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #23 dnia: Sierpień 20, 2011, 22:29:55 LOC »


Kłopotem, który tu widzę, jest fakt że smart beaconing słabo się sprawdza przy większych prędkościach i kręceniu - ustawienia dobre dla samochodu dają w powietrzu rezultat w postaci nawet trzech ramek na minutę.


Czas, który jest wpisany dla ustawień SmartBeaconingu jako 'Fast Rate', powoduje, że przy osiągnięciu prędkości wpisanej jako 'High Speed' i wyższych prędkościach, ramki nie będą częściej wysyłane niż czas 'Fast Rate'.
Drugi element, który może wymuszać emisję beaconów, to Corner Pegging. Tak więc przypuszczam, że ten element należałoby skorygować, bo brane są pod uwagę oba czynniki - skręt i prędkość. I tu chyba prędkość może mieć decydujący wpływ. Gdyby trudno było ustalić właściwy punkt dla Corner Pegging, to jest jeszcze dodatkowy element ograniczający emisję - 'Turn Delay', czyli musi upłynąć przynajmniej taki czas, aby pod wpływem Corner Pegging mógł zostać wysłany kolejny beacon.
Więcej http://www.aprs.pl/smart.htm

Swoją droga, track wygląda ciekawie. Choć jest dużo skrętów. Czy były to faktyczne skręty maszyny? Czy też doszły kolejne pod wpływem opóźnień w sieci?
Zapisane
73
Andrzej SP3LYR

SP5RZP

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 760
    • Namiastka mojej stronki.
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #24 dnia: Sierpień 21, 2011, 04:08:32 LOC »

Czy były to faktyczne skręty maszyny? Czy też doszły kolejne pod wpływem opóźnień w sieci?

Ramki wchodziły głównie przez bramki w Piasecznie, Ostrowcu i nieskromnie wspomnę o mojej nowej zabawce omijając pewną bramkę w SP7  :D  , czyli powinno być na bieżąco.
Zapisane

sq9nox

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 34
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #25 dnia: Sierpień 21, 2011, 09:17:45 LOC »

Czas, który jest wpisany dla ustawień SmartBeaconingu jako 'Fast Rate', powoduje, że przy osiągnięciu prędkości wpisanej jako 'High Speed' i wyższych prędkościach, ramki nie będą częściej wysyłane niż czas
[...]
Swoją droga, track wygląda ciekawie. Choć jest dużo skrętów. Czy były to faktyczne skręty maszyny? Czy też doszły kolejne pod wpływem opóźnień w sieci?

Będę musiał usiąść z ustawieniami VX8, może uda się znaleźć jakieś dobre rozwiązanie. Dzięki za sugestie. W sumie, przy takiej 'dochodzalności' ramek, to przy normalnym lataniu trasowym wystarczy jedna na 1-2 minuty, bez smart beaconingu. Pierwszy raz miałem radio na pokładzie, nawet nie wiedziałem czy schowany w głębi samolotu GPS odbierze sygnał. Ale wszystko działa ładnie.

Track jest mocno zakręcony prawidłowo - widać na nim ćwiczenia z awarii silnika i lądowanie w terenie przygodnym (ta mniejsza plątanina) oraz awarie silnika w kręgu nadlotniskowym (plątanina bardziej skupiona wokół niewidocznego na zdjęciach google maps lotniska).

73 de Łukasz sq9nox /5 (a wczoraj dodatkowo SP-KIA)

edit: niestety, vx8dr nie ma opcji ręcznego ustawiania parametrów smart beaconingu, są tylko trzy pre-selecty.
« Ostatnia zmiana: Sierpień 21, 2011, 12:43:04 LOC wysłana przez sq9nox »
Zapisane

SP3LYR

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2141
  • Teoretycznie, praktyka pokrywa się z teorią
    • o APRS po polsku
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #26 dnia: Sierpień 21, 2011, 14:58:35 LOC »


vx8dr nie ma opcji ręcznego ustawiania parametrów smart beaconingu, są tylko trzy pre-selecty.


Po wybraniu jednego z trzech pre-selectów należy użyć strzałki w dół lub w górę, aby kursor przeszedł do szczegółów. Gdy kursor znajduje się przy danym parametrze gałką wybieramy żądaną wartość.
Zapisane
73
Andrzej SP3LYR

sq9nox

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 34
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #27 dnia: Sierpień 21, 2011, 15:48:33 LOC »


vx8dr nie ma opcji ręcznego ustawiania parametrów smart beaconingu, są tylko trzy pre-selecty.


Po wybraniu jednego z trzech pre-selectów należy użyć strzałki w dół lub w górę, aby kursor przeszedł do szczegółów. Gdy kursor znajduje się przy danym parametrze gałką wybieramy żądaną wartość.

O, super, nie zauwazylem tego. Dzieki :)

Lukasz
Zapisane

sq2jam

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 25
    • SP2KFL
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #28 dnia: Wrzesień 17, 2011, 22:17:13 LOC »

Zapisane

SQ4CCR

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 32
Odp: APRS w Szybowcu i Samolocie
« Odpowiedź #29 dnia: Maj 25, 2012, 12:27:33 LOC »

Witam
27-05-12 na lotnisku w Olsztyn Dajtki (EPOD) odbedzie sie piknik lotniczy. Mam zamiar "powysylac" troche ramek z powietrza. Loty nad Olsztynem i okolica na AN-2, Koliber, Wilga, motolotnia i szybowiec Puchacz.
Sprzet: OT(starsza wersja) VX-2 i GPS Rikaline X5
Przepraszam za brak Polskich znakow.
Pozdrawiam
Zapisane