Forum APRS Polska

Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Szukanie zaawansowane  

Aktualności:

Autor Wątek: Smart Beacon  (Przeczytany 30426 razy)

SQ9IWE

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1437
Odp: OpenTracker - programowanie
« Odpowiedź #15 dnia: Wrzesień 04, 2008, 10:18:33 LOC »

1) Czytając kolejne posty w wątku zastanawiam się nad sensownością przełączania profilów w zależności od prędkości samochodu. Funkcję tę spełnia SmartBeaconing. Chyba, że chodzi o nadrobienie pewnego minusa w SB, czyli wysyłanie beaconu, kiedy się zatrzymujemy.


W moim FOXtraku na wlaczonym SB jak sie jedzie i zatrzyma np. na swiatlach to gdzies po 30 sek idzie beacon w eter  ;D

sq9xtr

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 68
Odp: OpenTracker - programowanie
« Odpowiedź #16 dnia: Wrzesień 04, 2008, 12:14:21 LOC »

1) Czytając kolejne posty w wątku zastanawiam się nad sensownością przełączania profilów w zależności od prędkości samochodu. Funkcję tę spełnia SmartBeaconing. Chyba, że chodzi o nadrobienie pewnego minusa w SB, czyli wysyłanie beaconu, kiedy się zatrzymujemy.

Nie chodzi o zmianę profilu w zależności od prędkości samochodu tylko w zależności od prędkości nas samych. :)
Z radiem raczej nie biegam więc moje przemieszczanie pieszo nie jest większe niż 10 km/h.
Oczywiście najpewniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie przełącznika ale człowiek jako istota leniwa chce np. by pewne rzeczy wykonywały się automatycznie. :) Napewno z takiego układu i tak skorzystam pare razy w celu sprawdzenia możliwości OT i ewnetualnego wykorzystania ich przy innych pomysłach, bo jak wcześniej napisałem dla mnie OT + GPS + aku + radio to za dużo by nosić to wszystko na wycieczkę w góry czy na rower - no chyba, że jest to wycieczka radiowo-badawcza. ;)
Zapisane
OpenTracker+, Yaesu FTL 2011 *** Naziemna Telewizja Cyfrowa DVB-T w Polsce http://telewizja-cyfrowa.com.pl

SP5RZP

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 760
    • Namiastka mojej stronki.
Odp: OpenTracker - programowanie
« Odpowiedź #17 dnia: Wrzesień 04, 2008, 12:31:42 LOC »

bo jak wcześniej napisałem dla mnie OT + GPS + aku + radio to za dużo by nosić to wszystko na wycieczkę w góry czy na rower - no chyba, że jest to wycieczka radiowo-badawcza. ;)

Nie jest tak źle.
Ja niedawno szwendałem się po górach tudzież zjeżdżałem na rowerku na dół (wepchanie tego żelastwa z powrotem pod górę to dopiero było wyzwanie - 500 m różnicy terenu...) i miałem w saszetce na pasie Yaesu VX-7 oraz FOA Pack'a zintegrowanego z GPS i z wbudowanymi akumulatorami polimerowymi.
Tak więc były to tylko 2 pudełka pożenione ze sobą mało widocznym kablem.
I na dodatek pikające co chwilę (FOA Pack), ale nikt na szczęście nie powiadomił "odpowiednich organów", że spotkał jakiegoś podejrzanie wyglądającego osobnika ;)

Wracając do sedna wątku - sądzę, iż do samochodu im prostszy traker tym lepiej - np. TT 1,6.
Zaprogramować (ze szczególnym uwzględnieniem dobrze dobranych czasów SB), zabunkrować wraz z radiem w trudno dostępnym miejscu i zapomnieć.

Zapisane

SP3WBX

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 577
Odp: OpenTracker - programowanie
« Odpowiedź #18 dnia: Wrzesień 04, 2008, 12:52:23 LOC »

1) Czytając kolejne posty w wątku zastanawiam się nad sensownością przełączania profilów w zależności od prędkości samochodu. Funkcję tę spełnia SmartBeaconing. Chyba, że chodzi o nadrobienie pewnego minusa w SB, czyli wysyłanie beaconu, kiedy się zatrzymujemy.

4) Z moich doświadczeń zmiany profilów w OT, to jednak nie wszystko działało, jak należałoby się spodziewać. Próbowałem skonfigurować zmianę profilów w zależności od napięcia zasilania. Gdy napięcie >13V, profil z włączonym radiem na stałe. Gdy napięcie <13V, profil z włączaniem radia tylko na czas wysyłania beaconu. Byłoby to przydatne, aby zostawić tracker na stałe włączony, radio włączone na stałe tylko, gdy silnik pracuje, wówczas można używać VA, czy w przypadku duobandera pogadać na drugim paśmie. Być może OT został już dopracowany, ale pół roku temu, może rok, próby wywoływały mnóstwo negatywnych emocji.

W moim przypadku było tak, że chciałem ustawić OT tak, aby przełączał się między profilami kiedy auto jest w ruchu i kiedy się zatrzymuje. Chodziło o częstotliwość wysyłania ramki na postoju. Próg działania ustawiłem na 5 km/h. W profilu dla jazdy był ustawiony Smart Beaconing a dla profilu na postoju stały interwał co 25 min. I to miało dla mnie jak najbardziej sens. Unikamy sytuacji kiedy stoimy albo wychodzimy z auta a zestaw i tak często nadaje jeśli nie jest podłączony np. pod światła czy stacyjkę. SB działa w OT tak, że w czasie braku przemieszczania GPS-a i tak nadaje on dokładnie z częstotliwością jaką wpiszemy dla dolnego zakresu, więc jeśli wpiszemy dla SB początkowy czas np. 90 s to co tyle będzie nadawać na postoju. Sprawdziłem to z zegarkiem w ręku :) .
Testowałem też OT na zasilaczu z płynną regulacją i odczytem napięcia i działało dobrze wg ustawień. Andrzeju, może w Twoim przypadku sprawa rozbijała się o napięcie na akumulatorze? Zaraz po zatrzymaniu silnika napięcie na aku jest przybliżone do napięcia  ładowania i spada stopniowo z upływem czasu tak, że przekroczenie wartości 13V mogło nastąpić po długim czasie.

« Ostatnia zmiana: Wrzesień 04, 2008, 12:58:23 LOC wysłana przez SP3WBX »
Zapisane
Robert
SP3WBX

SP3LYR

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2150
  • Teoretycznie, praktyka pokrywa się z teorią
    • o APRS po polsku
Odp: OpenTracker - programowanie
« Odpowiedź #19 dnia: Wrzesień 04, 2008, 13:54:53 LOC »

Andrzeju, może w Twoim przypadku sprawa rozbijała się o napięcie na akumulatorze? Zaraz po zatrzymaniu silnika napięcie na aku jest przybliżone do napięcia  ładowania i spada stopniowo z upływem czasu tak, że przekroczenie wartości 13V mogło nastąpić po długim czasie.
Nie, to nie był ten przypadek, bo testy robiłem na biurku z podłączonym woltomierzem. Bateria i zasilacz załączany/odłączany. Spróbuj zrobić taką konfigurację. Napięcie spada, OT przechodzi w drugą konfigurację, druga konfiguracja ma wyłączone radio, załącza je tylko na czas beaconu.
Inne przełączania profilów działały w OT, ten z załączaniem radia po przejściu, nie bardzo.
Zapisane
73
Andrzej SP3LYR

SP3LYR

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2150
  • Teoretycznie, praktyka pokrywa się z teorią
    • o APRS po polsku
SmartBeaconing
« Odpowiedź #20 dnia: Wrzesień 04, 2008, 19:00:22 LOC »

SB działa w OT tak, że w czasie braku przemieszczania GPS-a i tak nadaje on dokładnie z częstotliwością jaką wpiszemy dla dolnego zakresu, więc jeśli wpiszemy dla SB początkowy czas np. 90 s to co tyle będzie nadawać na postoju. Sprawdziłem to z zegarkiem w ręku :) .
SmartBeaconing działa w każdym z urządzeń tak samo. Pracuje on w oparciu o algorytm, który oryginalnie został wprowadzony w HamHudzie przez Steva KA9MVA i Toniego KD7TA http://www.hamhud.net/hh2/smartbeacon.html
1) Beacony wysyłane są proporcjonalnie do przemierzanej odległości z dodatkowym uwzględnieniem górnego progu. Tzn. ustawiamy HighSpeed jako 120 sekund dla 60 km/h, wówczas beacon będzie wysyłany co 2 kilometry, ale nie częściej niż co 120 sekund. Jeśli ustawimy HighSpeed jako 60 sekund dla 18 km/h, wówczas beacon będzie wysyłany co 300 metrów, ale nie częściej niż co 60 sekund.
2) Gdy nasza prędkość spada poniżej SlowSpeed beacony wysyłane są nie częściej niż SlowRate. Tzn. ustawiamy SlowSpeed jako 5 km/h, SlowRate jako 1800 sekund (30minut), skutkiem czego, jeśli prędkość jest poniżej 5km/h beacony nie będą wysyłane częściej niż co 30 minut.
Pewną wadą w SmartBeaconing jest brak transmisji po zatrzymaniu. Nie została przemierzona odległość, więc nie ma beaconu, musimy czekać aż upłynie SlowRate.
HamHud posiada przycisk BeaconNow, dzięki któremu w każdej chwili możemy wymusić transmisję beaconu. Licznik czasu zostaje wówczas zresetowany.
3) Dodatkowym elementem do SmartBeaconing jest CornerPegging, czyli wysyłanie beaconu, kiedy kurs jazdy zostanie zmieniony o przynajmniej ab stopni, przy minimum cd prędkości.
Graficzną zależność High / Slow dla Smart Beacon i Turn Threshold wstawiłem na http://www.aprs.pl/smartbeacon.htm Przy okazji może przerobię na jednostki metryczne.
Zapisane
73
Andrzej SP3LYR

SP3WBX

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 577
Odp: Smart Beacon
« Odpowiedź #21 dnia: Wrzesień 04, 2008, 20:30:46 LOC »

Andrzeju, dzięki za szczegółowe wyjaśnienie. Tego właśnie brakowało! Czyli to co napisałem poprzednio, że sprawdzałem z zegarkiem dokładnie się zgadza. OT na biurku a antena GPS w oknie czyli brak przemieszczania a beacon jak dla SlowRate. Z tym, że ja ustawiałem SlowRate jako znacznie mniejszą wartość w granicach 60-90 s. Nie wiedziałem jednak, że dla SB jest brana pod uwagę również przebyta odległość a nie tylko prędkość poruszania więc taką ustawiałem i byłem zaniepokojony, że w czasie braku przemieszczania będzie tak często wysyłane. Nie rozumiem jednak dlaczego piszesz, że wadą "jest brak transmisji po zatrzymaniu". Czy chodzi Ci o emisję zaraz po zatrzymaniu czy w czasie dłuższego postoju? Jeśli SlowRate ustawimy w granicach 20-30 min to też będzie nadawać, ale fakt, że nie zaraz po zatrzymaniu i może tego brakować.
Zapisane
Robert
SP3WBX

SP3LYR

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2150
  • Teoretycznie, praktyka pokrywa się z teorią
    • o APRS po polsku
Odp: Smart Beacon
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 04, 2008, 20:45:14 LOC »

Nie jest to wielka wada. Ale kiedy poprzedni beacon był wysłany przy prędkości np. 50 km/h, samochód zatrzymuje się na skrzyżowaniu, to nie do końca jest jasne, czy samochód jest już dużo dalej, a nie dotarł jego beacon, czy też gdzieś się zatrzymał. Albo zatrzymujemy się przed domem, wyłączamy sprzęt i wychodzimy. Ostatnia pozycja nie jest aktualną pozycją. Wtedy właśnie różne formy wymuszenia beaconu stają się pomocne, jak ręczny przycisk, przejście w inną konfigurację itp.
Zapisane
73
Andrzej SP3LYR

sq6ade

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1564
  • Sheriff's Office
    • http://www.sq6ade.elektroda.eu
Odp: Smart Beacon
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 04, 2008, 22:04:35 LOC »

To taka niedoróbka firmware trakera z SB. Co szkodzi aby nadał bikona po znacznej redukcji prędkości?

Przypominam że TT też posiada wejście PTT IN (do MIC-E) które śmiało można wykorzystać do wymuszania bikona.
Zapisane

Krzysiek QRV > 145,250/438.850

SP3LYR

  • Administrator
  • *****
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 2150
  • Teoretycznie, praktyka pokrywa się z teorią
    • o APRS po polsku
Odp: Smart Beacon
« Odpowiedź #24 dnia: Wrzesień 05, 2008, 01:23:30 LOC »

Konfiguracja Smart Beacon jest chyba dość częstym problemem, więc wstawiłem opis jego parametrów na http://www.aprs.pl/smart.htm
Zapisane
73
Andrzej SP3LYR

SP3WBX

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 577
Odp: Smart Beacon
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 26, 2009, 16:49:04 LOC »

... Albo zatrzymujemy się przed domem, wyłączamy sprzęt i wychodzimy. Ostatnia pozycja nie jest aktualną pozycją. Wtedy właśnie różne formy wymuszenia beaconu stają się pomocne, jak ręczny przycisk, przejście w inną konfigurację itp.

Odświeżę trochę temat. Jest na to prosta metoda. W OT+ mamy przecież wyjście do wymuszenia beaconu poprzez podanie masy. Podłączamy ten pin przez diodę najlepiej pod obwód stacyjki lub obwód świateł za wyłącznikiem lub przekaźnikiem. Po wyłączeniu stacyjki lub świateł powinna się tam pojawić masa "przechodząca" przez np. żarówki i do wymuszenia beaconu powinna się nadawać. Jest to możliwe w przypadku jeśli ktoś już wcześniej nie podłączył sobie zasilania OT+ pod w.w. i załącza APRS osobno. Należy oczywiście sprawdzić czy owa masa się pojawia bo w różnych samochodach szczególnie tych napakowanych elektroniką różnie może być, ale w prostszych modelach masa powinna się pojawić.
Zapisane
Robert
SP3WBX

SP1WSW

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1218
  • ORMO rządzi ORMO radzi ORMO nigdy Cię nie zdradzi
Odp: Smart Beacon
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 26, 2009, 19:52:24 LOC »

Osobiście nie widze problemu jesli ktoś włada elementarną wiedza dotyczaca elektroniki.
Zmajstrować timer czy jakiś układ generujący impuls w odpwoedzi na zbocze sygnału wejściowego to chyba każdy potrafi... zapewne się nie chce...  ;D
Zapisane
Własność intelektualna: WSWBeacon, W-APRS oraz WSWobject
Tomek http://sp1wsw.szczecin.hamradio.pl
Szczecin http://www.szczecin.hamradio.pl

sq6ade

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 1564
  • Sheriff's Office
    • http://www.sq6ade.elektroda.eu
Odp: Smart Beacon
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 26, 2009, 21:59:46 LOC »

Zmajstrować timer czy jakiś układ generujący impuls w odpwoedzi na zbocze sygnału wejściowego to chyba każdy potrafi... zapewne się nie chce...  ;D

Polecam megafajny CMOS 4538. Można go konfigurować we wszystkie mańki.
Zapisane

Krzysiek QRV > 145,250/438.850

SQ8ERB

  • PG APRS
  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 359
Odp: Smart Beacon
« Odpowiedź #28 dnia: Wrzesień 17, 2009, 09:32:04 LOC »

Witam !
W ustawieniach OT jest opcja pracy bez GPS-u. Czy jest możliwość "zapamiętania" ostatnich współrzędnych GPS i wysłanie ramki z ostatnim położeniem ???
Drugie pytania to jak ustawić konfiguracje i które wyjścia użyć by mieć możliwość wysłania ramki  z "guzika" ???

Zapisane

SP1QXN

  • *
  • Offline Offline
  • Wiadomości: 457
Odp: Smart Beacon
« Odpowiedź #29 dnia: Wrzesień 17, 2009, 13:32:28 LOC »

Witam !
W ustawieniach OT jest opcja pracy bez GPS-u. Czy jest możliwość "zapamiętania" ostatnich współrzędnych GPS i wysłanie ramki z ostatnim położeniem ???
Drugie pytania to jak ustawić konfiguracje i które wyjścia użyć by mieć możliwość wysłania ramki  z "guzika" ???



1. w programie konfiguracyjnym obok GPS i FIXED jest okienko SAVE. Trzeba je "zahaczyc" i wtedy bedzie pamietal ostatnia pozycje przed odlaczeniem GPS.
2. Wystarczy podac na odpowiedna noge MASE zalaczana guzikiem. Ot cala sztuka ;-) Nie pamietam ktora, trzeba zajrzec do manuala.
Zapisane